Az Első Látásra – kritikai randevúsorozat résztvevőinek visszajelzései a projekt felvetéseiről, megvalósításáról és lehetséges folytatásáról.

Székely Katalin

Szerintem fontos, és jó, hogy – akár konkrét kritikák kapcsán – szó essen olyan lényegbe vágó kérdésekről, mint hogy mi lehet egy súlyos értékválság közepette az értelmiség szerepe, mi lehet az, amit ma baloldalnak hívunk, és hol van az egyéni felelősség, stb. Az más kérdés, hogy a mi kb.két órás rappelésünkből mindez mennyire körvonalazható: én személy szerint elővettem korábbi olvasmányaimat pl. Mannheimtől (a “freischwebende Intelligenz” kapcsán), és Emese is készült (egy nagyon jó cikket hozott Szarvas Mártontól és Gagyi Ágnestől), de a beszélgetésen nem igazán sikerült azt hiszem értelmesen beszélnünk – nekem legalábbis biztos nem, sajna. Igazából nem is tudom, hogy kinek lehet érdekes ez a hosszú beszélgetés (én személy szerint sírógörcsöt kapnék, ha vissza kéne hallgatnom). De közben: igenis fontos, hogy legyen újra helye/terepe (meg hát közönsége) efféle vitáknak, a formátumon valószínűleg érdemes még csiszolni. Mindenesetre nekem kellemes élmény volt ( engem amúgy a videózás sem zavart), köszönöm!

 

Süvecz Emese

Megtisztelo, ha a munkamra odafigyelnek, fokepp ha a legfiatalabb szakmai generacio teszi ezt. Ezzel egyutt szamomra nem volt ertelme. Egyfelol azert mert szoban kevesbe megy szamomra az erveles, mint irasban, es a cikk illetve a beszelgetes kozul egyertelmuen a cikk a vallalhato a szakmai minoseg szempontjabol. Masfelol, mert nem volt moderacio, ezen belul is temafelvetes, ami mederbe terelte es tartotta volna a beszelgetest, ami ily modon valodi beszelgetesse alakulhatott volna ki, esetleg. De efelol is ketsegeim vannak ld kovetkezo a valaszt.

Nagyon faradt voltam, es igyekeztem helyt allni. Szakmailag egy orok tanulsag lesz arra, hogy kritikuskent maradjak a kaptafanal, soha tobbet nem vallalok el talalkozast a kritika targyaval illetve alanyaval, talan egyetlen kivetel lehet, ha van egy szamomra is erdekfeszito szempont, amit egy harmadik fel felvet a kritikaval kapcsolatban, de akkor is csak ugy van ertelme a kritika eredeti alanyat bevonni, hogy a beszelgetes vegen szot kapjon amennyiben igenye lenne ra. Ez utobbi egyebkent bevett eljaras irodalmi korokben, ahol sosem adnak teret a kritika targyat kepezo felnek, maximum az est vegen, egy par perces komment-monologra.

 

Hegyi Dóra

A projeklteírás es a felvetés szerintem nagyon jó es meggyőző volt. Úgy látom, hogy akkor van értelme, ha te magad is részt tudsz venni benne, előben is le tudsz ülni meg egyszer az emberekkel es elmondani nekik,

hogy számodra ez miert fontos es érdekes és nem csak a szervezéssel es a megvalósitással kell foglalkoznod.

Úgy tűnt, hogy előrébb van a technikai megoldás mint a tartalom és talán nincs teljesen végiggondolva.

Szerintem sok energiat fektettél a beszélgetések megszervezésébe, és ahogy én tapasztaltam, épp a döntő pillanatban nem volál ott, hogy mondd, kezdjük. A technikai stáb sem volt úgy tűnik felhatalmazva, hogy a startot jelezze.

Aztan beszélgettünk Mikivel és egy nagyon fura anyagot vágtatok belőle, nekem nem tűnt úgy, hogy visszaadta volna a beszélgetést. A blind date beszélgetés alapvetoen jó ötlet, de akkor fontos, hogy mindkét fel elmondja a szempontjait, erre nem volt igazán lehetőseg húsz percben. Úgy beszéltünk a kiállitésról, hogy aki nem látta, nem hiszem, hogy tud mit kezdeni vele. Miki mint kritikus belevágott a közepébe, ami az ő pozícióajából teljesen érthető, de sztem ha figyelembe vesszük a közönséget, akkor be kell vezetni őket a témába.

Erre nem volt mód, mert én már az ő reakcióajára reagáltam. Amiből mellesleg nem szerepelt semmi a videóban. Ha a kritika a kiindulópont, akkor pedig jobban el kell mélyülni. És nem volt világos az sem, hogy mi lesz az anyaggal, azon kívül, hogy be lesz mutatva. Nem világos, hogy miert kéne videóra venni még ezt.

 

Zsámboki Miklós


Nagy trükk volt, hogy konkrét párbeszédet formáltál abból a — nem kevés jóindulattal — diskurzusnak hívott valamiből, amit igazándiból csak vágyunk ebben a szcénában. Nekem izgalmas volt mint kísérlet arra, hogy ez a párbeszéd folytatódjon az első felvetésen (művészeti produktum) és az arra érkező reakción (kritika) túl is; a kritikákra tulajdonképpen sosem érkezik publikus felelet (akárki legyen is a címzett), legfeljebb sértődés. Ugyanakkor a nyilvánosság itt is hiányzott, magánbeszélgetések jöttek létre, amelyek egyébként is zajlanak. Tehát a projekt folytatásának célja lehetne, hogy ennek, a párbeszéd folytatásának a nyilvános formáját megtaláld. Nekem mindenesetre ösztökélő erejű volt a helyzet mesterségessége, illetve a kamerák (kellemetlen) jelenléte: fókuszált, kénytelen voltam komolyan venni.

 

Bajusz Orsolya

Az én szemszögömből ez annyi, hogy elmondtam azt, amit kb bárkinek elmondtam volna. ha nem vesz egyszerre három kamera, jobban tudtam volna koncentrálni. nem sikerült privát beszélgetéseket felvenni, szűksre szabott időkeretben, rögtön három kamerával ezt nem is lehet. ha privát beszélgetéseket szerettél volna felvenni, vagyis irányított privátbeszégetéseket(bármi is legyen az) ezt nem így kellett volna. én úgy láttam az ötlet vmi olyasmi lenne, hogy általánosabb törésvonalakat a magyar kortársművészetben valami gyakorlati példán át, konkrét embereken és eseményeken át megragadni, ami tudna működni, de még jobban ki kell találni hogyan.

 

Kis Judit

Úgy gondolom, hogy volt értelme a beszélgetésnek. Sok olyan szempont szóba került, ami konstruktívan hathat későbbi projektek megvalósításakor. Egymás véleményének a meghallgatása és esetleges figyelembe vétele mellett viszont még az lenne építő, ha a kritikák nem lennének itélkezőek, vagy teljesen egyoldalúak. Nekem továbbra sem célom, vagy érdekem mások gondolatait cenzúrázni, vagy kritizálni akkor sem, ha konfliktus forrása lesz. Ha az ilyen ellenpontok keltik életre, vagy tartják fent a diskurzust és eredményeznek újabb munkákat, írásokat, akkor biztosan megérte. Hajrá!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

